tiistai 8. marraskuuta 2016

Tervetuloa blogiini!

Roomassa 1685

Kun kirjoitan tätä, olen jo vanhahko nainen. Kirjoitan tätä blogia teille, sillä haluan jakaa elämäntarinani johon mahtuukin paljon tapahtumia. Aloitan blogini kertomalla hieman itsestäni.
Lisään tekstini joukkoon myös muotokuvan, joka minusta maalattiin nuorena.

Synnyin Ruotsissa joulukuussa 1626 kuningas Kustaa II Aadolfille ja Maria Eleonooralle. Menetin isäni jo 5-vuotiaana, kun hän kuoli sodassa, ja minusta tuli Ruotsin kunigatar, joskin Ruotsia hallitsi puolestani holhoojahallitus. Äitini huolehti minusta seuraavat kaksi vuotta, mutta Ruotsin valtiopäivillä 1634 päätettiin että minulle täytyy nimittää toinen huoltaja. Suhteeni äitiini olikin alusta asti hankala, sillä hän oli hyvin epävakaa ihminen. Samoilla valtiopäivillä keskusteltiin siitä miten minut täytyy kasvattaa hyväksi hallitsijaksi ja lisäksi hyväksi luterilaiseksi.

Kasvoin aikuiseksi erilaisten holhoojien kanssa, ja 18-vuotiaana sain kuningattaren vallan. Hallitsin Ruotsia kunnes vuoden 1654 kesäkuussa luovuin Ruotsin kruunusta. Lähdin jo seuraavana yönä matkalleni kohti Manner-Eurooppaa pukeutuneena valepukuun. Käännyin katoliseksi salaa Brysselissä ollessani, ja matkasin kohti Roomaa, missä edelleen asun.

Olen kiinnostunut hyvin monista asioista kuten lääketieteestä, filosofiasta ja kulttuurista. Kuningattarena tuin oopperoita ja baletteja, sekä kirjoitin ja näyttelin itse. Minut kasvatettiin kuninkaaksi, vaikka olenkin nainen, ja sen takia olen sivistyneempi kuin moni aikalaisnaiseni. Puhun kahdeksaa kieltä, ja olen hyvin kiinnostunut teologiasta. Vaikka olen uskonnollinen, en ole rajoittunut pimeään koppiin lukemaan Raamattua, vaan synnyin vapaana, elin vapaana ja tulen kuolemaan vapaana.

Kristiina

(Kuvalähde http://bit.ly/2fyydXm )
(muut lähteet: Wikipedia: Kunigatar Kristiina, Kaikkien aikojen historia 5)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti